‘Sponsors, zet IOC en FIFA onder druk’

Jan Driessen‘Het kan niet zo zijn dat de Olympische Spelen en het WK voetbal toegewezen blijven worden aan landen en regimes die er de show van hun leven van willen maken.’ Dat zegt de scheidende Aegon-directeur communicatie Jan Driessen.

‘Zij doen dat niet om het feest van de sport te vieren, maar om hun eigen grootsheid en almacht te demonstreren. Door het WK en de Spelen toe te kennen aan Rusland en Qatar ondersteunen de verantwoordelijke bestuurders indirect de regeringen daar. Ik heb daar grote moeite mee.

‘Ik denk dat er pas iets verandert als bedrijven als Coca-Cola, Visa, McDonald’s de geldkraan dichtdraaien. Je moet sponsors onder druk zetten, dwingen kleur te bekennen. Daar bereik je meer mee dan landen of sporters oproepen tot een boycot van de Olympische Winterpelen in Sotsji.

Een groot bedrijf dat van koers verandert, dat is pas echt een doorbraak. Stel dat Coca-Cola tegen het IOC zegt: ‘Olympische Spelen in een homofoob land als Rusland, dat kan echt niet.’ Dat zou revolutionair zijn, een enorme steen in de vijver.’ (Bron: sportgeschiedenis.nl)

No comments yet.

Leave Your Reply

Sociëteit Olympisch Stadion

De Sociëteit Olympisch Stadion is een vereniging van mensen met een groot hart voor de sport – voor Olympische inspiratie en uitwisseling. Haar bijzondere ledenbestand is rijk aan (top)sporters, sportorganisatoren, -bestuurders en -journalisten. Al sinds 1967 huizen wij in het mooiste clubhuis van Nederland, het Olympisch Stadion. Vanuit de plek waar het Olympisch Vuur broeit, organiseren wij borrels, debatten en evenementen met aandacht voor ‘t verleden, de actualiteit en de talenten van de toekomst.

Tweets

RT @olympisch: De Sociëteit Olympisch Stadion viert vandaag zijn 51e verjaardag. Van harte @SocOlympStad! https://t.co/xxPi5UbOig
RT @Eveline016: Oude collectie Olympische Spelen posters prachtig verwerkt op doek! @SocOlympStad @FOSAmsterdam Dank Ger Koopman, erg mooi!…

Flickr Widget