Persbericht – SPORTHERDENKING BIJ OLYMPISCH STADION

AMSTERDAM, 26 april 2010 – Op 4 mei vindt de jaarlijkse sportherdenking bij het Olympisch Stadion plaats. Het  initiatief hiervoor is genomen door het Comité Sportherdenking 4 mei Olympisch Stadion in samenwerking met de Sportraad Amsterdam en het Amsterdams 4 en 5 mei Comité. Op deze bijeenkomst worden de mensen uit de sportwereld herdacht, die zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het thema dit jaar is atletiek in de oorlog, waarbij onder meer de kinderen van Adriaan van Paulen aanwezig zijn. Zoals altijd doet ook Ajax mee aan de herdenking, waarbij dit jaar een krans wordt gelegd door Frank de Boer en Uri Coronel. Na afloop is er ‘Voetballen voor 2 minuten stilte’.

Sinds 2005 wordt er op 4 mei bij het Olympisch Stadion een bijeenkomst gehouden om stil te staan bij de gevolgen van de oorlog voor de Nederlandse sport. De herdenking zelf begint om 12.30 uur. Deze wordt voorafgegaan door een inhoudelijk programma, onder leiding van Frits Barend. Vanaf 11.00 uur praat hij in de Phanos-kantine op Olympisch Stadion 1 over atletiek tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier vertelt oud-atleet Gijs Takken over zijn ervaringen in het Olympisch Stadion tijdens de oorlogsjaren. Daarnaast zijn de kinderen van Adriaan Paulen (1902 – 1985) uitgenodigd, de legendarische atleet en oud-voorzitter van de KNAU en IAAF. Tijdens de oorlog was hij verzetsstrijder. Tot slot vertelt Chris Koning van Stichting Atletiekerfgoed over Henri Hugo Heul, een atleet die vanwege zijn verzetswerk werd geëxecuteerd. Dit programmaonderdeel duurt één uur en is voor iedereen toegankelijk.

De herdenking zelf begint om stipt 12.30 uur. Geïnteresseerden, die deze bijeenkomst willen bijwonen, zijn vanaf 12 uur welkom op Olympisch Stadion 1, bij Phanos. Op de herdenking wordt gesproken door Erica Terpstra (voorzitter NOC*NSF), Lodewijk Asscher (waarnemend burgemeester Amsterdam) en Paul Slettenhaar (stadsdeelvoorzitter Amsterdam-Zuid).

Meteen daarna gebeurt iets bijzonders: de voetbalwedstrijden ‘Voetballen voor 2 minuten stilte’ – eerst voor de jeugd en daarna de volwassenen. In de teams zitten spelers met zeer diverse achtergronden uit alle lagen van de bevolking, die door middel van deze sportieve bijeenkomst aandacht vragen voor de nationale herdenking om 20 uur. Iedereen, die aan deze wedstrijden meedoet, is om 12.30 uur ook bij de Sportherdenking aanwezig. Aan dit opmerkelijke initiatief werkt de Sportraad Amsterdam intensief mee.

Samengevat:

11 uur

Kantine Phanos, Olympisch Stadion 1

Frits Barend spreekt met sporters over hun ervaringen uit de oorlog

12.30 uur

Herdenking bij Beeld van Prometheus op het plein voor het Olympisch Stadion

Ca. 13.15 uur

Aanvang jeugdwedstrijd ‘Voetballen voor 2 minuten stilte’

14 uur

Aanvang voetbalwedstrijd “Voetballen voor 2 minuten stilte”.

Meer informatie:

–          Over de herdenking: Jan-Coen Hellendoorn, voorzitter Comité Sportherdenking 4 mei Olympisch Stadion: 06 5026 7715

–          Over de jeugdwedstrijd ‘Voetballen voor 2 minuten stilte’: Job van Amerongen: 06 2512 1142

–          Over de algemene wedstrijd ‘Voetballen voor 2 minuten stilte’: Robert Geerlings: 06 5323 6624

No comments yet.

Leave Your Reply

Sociëteit Olympisch Stadion

De Sociëteit Olympisch Stadion is een vereniging van mensen met een groot hart voor de sport – voor Olympische inspiratie en uitwisseling. Haar bijzondere ledenbestand is rijk aan (top)sporters, sportorganisatoren, -bestuurders en -journalisten. Al sinds 1967 huizen wij in het mooiste clubhuis van Nederland, het Olympisch Stadion. Vanuit de plek waar het Olympisch Vuur broeit, organiseren wij borrels, debatten en evenementen met aandacht voor ‘t verleden, de actualiteit en de talenten van de toekomst.

Tweets