Erik Brouwer wint Nico Scheepmaker Beker

AMSTERDAM, 26 april 2010 – Erik Brouwer heeft de Nico Scheepmaker Beker gewonnen voor het beste sportboek van 2009. Hij is bekroond voor Spartacus. De familiegeschiedenis van twee joodse olympiërs van uitgeverij L.J. Veen. Dit is zojuist bekendgemaakt op het Olympisch Stadion door Els van Breda Vriesman, juryvoorzitter van de Nico Scheepmaker Beker. De publieksprijs is gewonnen door De dag van Pim en Pierre van Gerrit-Jan van Heemst.

In het Olympisch Stadion is voor de zesde maal de Nico Scheepmaker Beker uitgereikt voor het beste sportboek van het jaar. Deze bokaal is vernoemd naar de legendarische sportjournalist Nico Scheepmaker, die deze maand precies twintig jaar geleden is overleden.

Voor de eerste keer heeft een vakjury een eindoordeel geveld, waarbij het boek van Erik Brouwer als winnaar is aangewezen. In het juryrapport staat onder meer: ‘De herkomst van de Amsterdamse turnvereniging Spartacus, het belang van de gymnastiekbeweging rond de vorige eeuwwisseling, de mores van de Joodse gemeenschap in Amsterdam aan het begin van de twintigste eeuw en de verschrikkingen van de concentratiekampen in de Tweede Wereldoorlog: het komt allemaal aan bod.

Naast de breedheid van kennis was de jury vooral ook onder de indruk van zijn vakkundige schrijfstijl. Brouwer is in staat zinnen te schrijven die de lezer voor even optillen, ook als het zware onderwerpen betreft. Daarmee toont hij aan niet alleen volledig vat op zijn materiaal te hebben, maar ook te beschikken over een eigen, herkenbare en zeer aangename schrijfstijl. Spartacus maakt duidelijk hoeveel schoonheid en dramatiek er kan schuilen in ogenschijnlijk kleine verhalen.’

Naast de vakprijs is er de publieksprijs uitgereikt aan het sportboek, dat de meeste stemmen heeft gehaald bij een internetverkiezing. Winnaar hiervan is Gerrit-Jan van Heemst met De dag van Pim en Pierre. In totaal werden bijna 6.000 geldige stemmen uitgebracht.

No comments yet.

Leave Your Reply

Sociëteit Olympisch Stadion

De Sociëteit Olympisch Stadion is een vereniging van mensen met een groot hart voor de sport – voor Olympische inspiratie en uitwisseling. Haar bijzondere ledenbestand is rijk aan (top)sporters, sportorganisatoren, -bestuurders en -journalisten. Al sinds 1967 huizen wij in het mooiste clubhuis van Nederland, het Olympisch Stadion. Vanuit de plek waar het Olympisch Vuur broeit, organiseren wij borrels, debatten en evenementen met aandacht voor ‘t verleden, de actualiteit en de talenten van de toekomst.

Tweets