Olympisch Stadion presenteert toekomstplannen

Amsterdam, 13 oktober 2010 – Het Olympisch Stadion gaat renoveren en uitbreiden om ruimte te maken voor nieuwe ambities. In de komende vier jaar wil het Stadion uitgroeien tot hét icoon van de Nederlandse Olympische sport en een nationaal centrum voor topatletiek. In en rond het stadion wordt de Olympische beleving aanzienlijk versterkt. Dit blijkt uit de campagne ‘keep the spirit alight’, vandaag gepresenteerd in het Olympisch Stadion. Een breed team van ambassadeurs, waaronder de Olympisch kampioenen Nicolien Sauerbreij, Ellen van Langen en Yvonne van Gennip, ondersteunt de ambities. (Klik hier voor uitzending RTV Noord-Holland)

De plannen bestaan enerzijds uit het moderniseren van faciliteiten op gebied van media, hospitality, veiligheid en sanitair. Dit is nodig om het stadion beter te laten aansluiten op de behoefte van de markt en geschikter te maken voor evenementen. Anderzijds wil men de totale Olympische beleving vergroten door onder meer de realisatie van een mediastudio voor de sport, een sportcafé, een ‘Medal Plaza’ voor het huldigen van sporthelden, uitbreiding van het Olympisch Museum en meer onderwijs en educatie. Tot slot wil het Stadion meer passende evenementen huisvesten, waaronder een aantal eigen producties.

Een stadion op Olympisch niveau
Hans Lubberding, directeur van de Stichting Exploitatie Olympisch Stadion Amsterdam, licht de plannen toe; ‘Het is 10 jaar geleden dat het Stadion ingrijpend is gerenoveerd. Destijds was de toekomst nog onduidelijk. Intussen is de context totaal veranderd. De belangstelling voor de Olympische beweging is enorm toegenomen, evenals de vraag naar evenementen. Samen met onze Raad van Toezicht en ambassadeurs is daarom een duidelijke visie ontwikkeld op de gewenste ontwikkeling in de komende 10 jaar. Dit is ook noodzakelijk want het Olympisch Stadion is een niet-gesubsidieerde stichting, die een publiek-private samenwerking nastreeft.’

Start wervingscampagne
De campagne ‘Keep the spirit alight’ is het startschot voor de wervingscampagne van het Olympisch Stadion. De lijst van aantrekkelijke sponsorproposities is eindeloos. Support van bedrijfsleven, fondsen & stichtingen, overheid, sporters en het publiek is echter noodzakelijk om de totale Olympische beleving te realiseren. Het blijft echter niet alleen bij plannen en voornemens. Met het grootste en belangrijkste project is het stadion zelfs al gestart: het verbeteren van de tribunefaciliteiten en het vervangen van alle 22.500 tribunestoelen. Dit is meteen één van de kostbaarste projecten.

Meervoudig Olympische kampioene en ambassadeur Yvonne van Gennip gaf vandaag het startschot van de campagne, waarbij ze symbolisch een tribunestoel van de eretribune verwijderde. ‘Want, lichtte ze toe, deze ambitie vraagt om een nieuwe inspanning van bestaande en nieuwe partners, sporters en vrienden. Daarom beginnen we vandaag met het creëren van een comfortabele, veilige en gastvrije tribune. Zodat het Olympisch Stadion met recht Het icoon van de Olympische sport wordt: dé fysieke ontmoetingsplek voor alle sportliefhebbers van Nederland.’

No comments yet.

Leave Your Reply

Sociëteit Olympisch Stadion

De Sociëteit Olympisch Stadion is een vereniging van mensen met een groot hart voor de sport – voor Olympische inspiratie en uitwisseling. Haar bijzondere ledenbestand is rijk aan (top)sporters, sportorganisatoren, -bestuurders en -journalisten. Al sinds 1967 huizen wij in het mooiste clubhuis van Nederland, het Olympisch Stadion. Vanuit de plek waar het Olympisch Vuur broeit, organiseren wij borrels, debatten en evenementen met aandacht voor ‘t verleden, de actualiteit en de talenten van de toekomst.

Tweets