De Olympische Winterspelen zijn in ons land intensief gevolgd; zeven op de tien Nederlanders keken naar de televisie-uitzendingen over o.a. Irene Wüst in Sotsji. Het enthousiasme over de prestaties heeft daar zeker aan bijgedragen, want voor ruim acht op de tien mensen was de Nederlandse medailleoogst beter dan verwacht.
Bij de Zomerspelen in Londen was nog 48% positief verrast over de prestaties van de Nederlandse ploeg. Het aantal schaatsfans in Nederland is met 5% gestegen dankzij de verrichtingen van de Olympische schaatsploeg.
In december 2013 vonden bijna vier op de tien (39%) Nederlandse consumenten dat de misstanden in Rusland rondom de Olympische Spelen niets afdoen aan de Spelen als evenement. Na afloop van de Spelen is dat toegenomen naar de helft van de consumenten (48%). Vooral voor sportfans verandert er niets aan de aantrekkingskracht van de Spelen door de maatschappelijke situatie in Rusland (69% van de fans vindt dat de misstanden niets afdoen aan de Spelen).
Uit het rapport van Eva Ferritse van Blauw Research op www.blauw.com)