HET OLYMPISCH GEBIED VERBINDT

Henk StokhofHenk Stokhof is sinds twee jaar Hoofd Sport bij Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling. Daarnaast is hij Regisseur van de Olympische Ambitie en woont en werkt hij in het Olympisch Gebied. Het is een geboren Amsterdammer en dat hij hart heeft voor de stad dat hoor je meteen! We spraken hem op het kantoor van DMO in het Olympisch Stadion.

 

Wat houdt de Olympische Ambitie precies in? “Zie het als een buitenboordmotor. Als een katalysator. Iedereen is het er over eens dat het een inspirerende ambitie is om de Spelen van 2028 naar Nederland te willen halen. Daarbij is een gezond sportklimaat in de stad een grote voorwaarde dit evenement te mogen organiseren. De Olympische Ambitie zorgt ervoor dat we samen nadenken over de Spelen, waarbij de weg er naar toe misschien nog belangrijker is dan het evenement zelf. Met z’n allen kunnen we zaken in Amsterdam versnellen.

 

Op het terrein van topsport, breedtesport, evenementen en sportaccommodaties komen we samen tot veel meer, als we het stimulerend effect van de Olympische gedachte benutten. Het verbinden van de verschillende domeinen binnen de sport, de ruimtelijke sector en de economische sector kan daarbij ontzettend veel opleveren.”

We zijn Amsterdam dus al Olympic proof aan het maken? “Voor de Spelen van 2028 zijn wij nu bezig het land en de stad op de kaart te zetten ja! Dat gaat onder meer via een heel reeks van evenementen die we willen organiseren, onder meer het WK Roeien in 2014 en het EK Atletiek in 2016. Rond die evenementen willen we via zogenaamde side events dat heel Amsterdam het evenement ademt en iedereen op de één of andere manier meedoet. We halen nieuwe evenementen naar de stad, zodat we kunnen laten zien dat we grote evenementen aan kunnen. Dan moet je zorgen dat alles in orde is. Dat bijvoorbeeld niet net in dat jaar het Stadionplein wordt verbouwd en het Stadion moet wel vol komen te zitten. Er worden specifieke school programma’s samengesteld. Er kunnen lichtshows op de gevel van het Stadion komen. Dit zijn allemaal kleine projecten op zich. We bouwen met z’n allen zo’n event. En zo bouwen we nu al aan de Olympische Spelen!”

Wat betekent Stichting Promotie Olympisch Gebied voor jou? “De Stichting helpt met bouwen, dat is fantastisch! Bij het bouwen doet een ieder zijn of haar deel, op zo’n manier dat het voor iedereen te behappen is. Als er iemand aan het koken is moet ook de tafel gedekt worden. Snap je wat ik bedoel? Het woord Olympisch doet soms iets magisch. Iedereen wil daarbij horen, iedereen wil meedenken en het Olympische gevoel met elkaar delen. Je krijgt soms dingen voor elkaar die je zonder de naam niet voor elkaar had gekregen.”

Er bestaat zelfs een heuse Olympische online community! “Ja, dat is een prachtig initiatief! Al meer dan 3000 personen ontmoeten elkaar op LinkedIn. Dat zegt een hoop. Er is een groot samenhorigheidsgevoel als het gaat om de Spelen. En het mooie is dat niemand elkaar hoeft te overtuigen. Online elkaar ontmoeten, praten en meedenken over de Spelen van 2028 dat kan heel gemakkelijk. Het idee om de samenhorigheid te verzilveren door eens bij elkaar te komen was een goed initiatief. Afgelopen februari hebben we elkaar ontmoet in het Olympisch Stadion. Er zat zo’n 250 man in de zaal! Door ‘live’ te brainstormen, mee te doen aan workshops en te luisteren naar elkaars ideeën bouwen we samen aan het de Olympische ambitie. Zelfs als je zelf geen sporter bent. Deze bijeenkomsten zullen elk half jaar gaan plaatsvinden!”

No comments yet.

Leave Your Reply

Sociëteit Olympisch Stadion

De Sociëteit Olympisch Stadion is een vereniging van mensen met een groot hart voor de sport – voor Olympische inspiratie en uitwisseling. Haar bijzondere ledenbestand is rijk aan (top)sporters, sportorganisatoren, -bestuurders en -journalisten. Al sinds 1967 huizen wij in het mooiste clubhuis van Nederland, het Olympisch Stadion. Vanuit de plek waar het Olympisch Vuur broeit, organiseren wij borrels, debatten en evenementen met aandacht voor ‘t verleden, de actualiteit en de talenten van de toekomst.

Tweets