EK Atletiek was enorme stimulans

Het doel van het vierjarige Sportstimuleringsprogramma atletiek was om samen met de vijf Amsterdamse atletiekverenigingen, scholen en hardloopgroepen Amsterdammers op een laagdrempelige manier te enthousiasmeren voor de atletieksport in aanloop naar, tijdens en na de EK atletiek, hen kennis te laten maken met die sport, al dan niet in georganiseerd verband. Zo is bij de Amsterdamse atletiekverenigingen het aantal pupillen tussen 2012 en 2016 met 47,8 procent gegroeid naar 1002 leden (landelijk 21,1 procent) en het aantal junioren met 31,8 % naar 813 leden (landelijk 11,4 %).

Sinds mei 2014 was een miljoen euro hiervoor opgenomen in de gemeentebegroting. De bijdrage werd ondersteund door subsidies van de provincie Noord-Holland en van het ministerie van VWS. Alhoewel het Sportstimuleringsprogramma een initiatief van de gemeente Amsterdam was en de meeste activiteiten onder de verantwoordelijkheid van de gemeente werden uitgevoerd, zouden veel doelen niet behaald zijn zonder de samenwerking met de atletiekunie, de stichting EK atletiek en de vijf Amsterdamse aatletiekverenigingen AAC, ATOS, AV ’23, Feniks en Phanos en hun overkoepelende samenwerkingsverband de SAA (Stichting Amsterdam Atletiek).

De belangrijkste resultaten van het programma op het gebied van kennismaking, stimulering en structurele beoefening zijn de portal atletiek.amsterdam met daarop een overzicht van alle atletiek- en hardloopactiviteiten in Amsterdam, informatie voor de beginnende hardloper en docent en een overzicht van alle hardlooproutes. De portal heeft inmiddels meer dan 15.000 bezoekers getrokken, 1500 inschrijvingen voor de nieuwsbrief en 36 professionele partijen die ieder een bijdrage leveren op het gebied van sportstimulering.

De campagne JE KAN HET die rondom de EK werd gevoerd, heeft veel Amsterdammers bereikt. Zo is de atletiektoer, met 8000 deelnemers in 2016, in elk stadsdeel actief geweest, is de mediacampagne van JE KAN HET in abri’s en op metrostations door ruim 182.000 mensen gezien en aanvullend zijn er met de social mediakanalen meer dan een miljoen mensen bereikt en is er het afgelopen jaar aandacht geweest in diverse media zoals de Amsterdam krant, AT5, Youtube, Salto Amsterdam, Telegraaf, AD en Parool. De campagne werd ondersteund door 13 Amsterdamse topatleten die zich als ambassadeur ingezet hebben voor de sportstimulering, onder andere op het gebied van aangepast sporten.

In elk van de 22 gebieden in Amsterdam is voor korte of langere periode aandacht geweest voor atletiek. Zo lagen er verspreid over de stad op 23 prominente en goed bezochte plekken spectaculars, aangevuld met ruim een honderdtal graffiti-uitingen en zijn er vijf nieuwe, duidelijk herkenbaar bewegwijzerde hardlooproutes aangelegd .

Met de Amsterdamse scholenkampioenschappen atletiek en Athletics School Champs zijn ruim 8.000 kinderen bereikt. En met een evenement zoals de Koningsspelen nog eens 6.000 leerlingen.Met kennismakingslessen, naschoolse trajecten en schoolevenementen hebben tussen 2012 en 2016 meer dan 80.000 kinderen en jongeren kennisgemaakt met atletiek. Deze activiteiten hebben plaatsgevonden op 200 verschillende scholen, waarvan 19 scholen voor speciaal onderwijs. Voorts zijn er 25 nieuwe trainers opgeleid en drie trainingsgroepen voor Amsterdammers met een handicap bijgekomen.

BRON: GEMEENTE AMSTERDAM

Sociëteit Olympisch Stadion

De Sociëteit Olympisch Stadion is een vereniging van mensen met een groot hart voor de sport – voor Olympische inspiratie en uitwisseling. Haar bijzondere ledenbestand is rijk aan (top)sporters, sportorganisatoren, -bestuurders en -journalisten. Al sinds 1967 huizen wij in het mooiste clubhuis van Nederland, het Olympisch Stadion. Vanuit de plek waar het Olympisch Vuur broeit, organiseren wij borrels, debatten en evenementen met aandacht voor ‘t verleden, de actualiteit en de talenten van de toekomst.

Tweets